JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

78 ansatte mister jobben i Telenor

Nedbemanning

78 ansatte mister jobben i Telenor

Kenneth Pettersen

Kenneth Pettersen

Leif Martin Kirknes

Telenor legger ned kundesenteret i Kristiansand neste år. De tillitsvalgte og forbundet reagerer på selskapets sentraliseringsiver

leif.kirknes@lomedia.no

78 ansatte mister jobben når Telenor Norge avvikler sitt kundesenter i Kristiansand i 2025. Leiekontrakten går ut i slutten av august neste år.

Også ansatte i andre avdelinger i selskapet vil få endret arbeidssted som del av prosessen. Totalt vil endringene omfatte 78 ansatte. 58 av dem jobber med kundeservice.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Rørvik: Oppsamlede headset fra dagen Telenor stengte ned kundesenteret i Rørvik, tidligere i år. Neste år forsvinner Kristiansand-kontoret.

Rørvik: Oppsamlede headset fra dagen Telenor stengte ned kundesenteret i Rørvik, tidligere i år. Neste år forsvinner Kristiansand-kontoret.

Leif Martin Kirknes

– I dag er vi først og fremst opptatt av å ivareta medlemmene som er blitt fortalt at jobben deres vil bli borte. Klubben vil støtte medlemmene og bistå de i prosessen som ligger foran dem, sier Kenneth Pettersen, hovedtillitsvalgt for EL og IT Forbundet i Telenor.

Andre på kort tid

Han reagerer sterkt på selskapets avgjørelse. Det er kun kort tid siden selskapets ansatte i Rørvik i Trøndelag hadde siste arbeidsdag.

– Dette er andre melding om sentralisering av arbeidsplasser på kortid. Telenor Norge er på ville veier når de ikke ser verdien av tilstedeværelse i hele landet, sier Pettersen.

– Det er merkelig at staten på den ene siden flytter direktorater ut av det sentrale Østlandet mens de på den andre siden har forventning om økt utbytte som følge av gevinster av sentralisering, mener han.

Bekymret for kunder og innleie

Han er også bekymret for kundene.

– Vi frykter at digitaliseringsiveren kommer til å gå ut over kunden. Vi mener kunden skal kunne velge digital interaksjon med selskapet fordi det er enkelt, ikke fordi kundekonsulenten er utilgjengelig på telefon, sier Pettersen.

Han frykter også at Telenor kommer til å brukte eksterne kundesentre i stedet for egne ansatte ved gjenværende kundesentre. 

– Dette vil vi følge opp tett og krever at Telenor Norge dokumenterer at de ikke flytter ut trafikk til leverandører. Arbeidsplassene i Kristiansand skal ikke outsources fra selskapet, sier Pettersen. 

Forbundet lover full støtte

– Telenor velger bevisst å ikke bruke mulighetene den teknologiske utviklingen gir til å bevare arbeidsplassene, men velger heller å legge dem ned, sier forbundsleder Geir Ove Kulseth, forbundsleder for EL og IT Forbundet.

Han mener at nedleggelsen i Rørvik tydelig viste Telenors vikarierende motiver.

– Vi fikk de samme begrunnelsene da Rørvik-kontoret ble bestemt lagt ned. Det var samtidig som selskapet allerede hadde leid inn mange midlertidige for å løse omtrent de samme oppgavene, forklarer Kulseth, og lover de tillitsvalgte sin fortsatt fulle støtte. 

– Telenor skal være klar over at ingen av våre medlemmer står alene, og vi kommer til å støtte våre tillitsvalgte fult ut. 

Mange de senere år

Telenor har de siste årene lagt ned avdelinger og sagt opp folk landet rundt regelmessig. I 2011 ble Gol, Hammerfest, Bardu og Sarpsborg lagt ned, i 2014 skjedde det samme i Finnsnes. I 2016 ble kundeservice-enhetene i Stavanger og Førde, samt avdelingene i Steinkjer og Lillehammer lagt ned, I 2017 stengte Telenor ned i Harstad. I 2017 ble avdelingen TV & Fixed i Gjørvik lagt ned og 56 ansatte i avdelingene Mobile på Fornebu. Og tidligere i år altså kundeserviceavdelingen i Rørvik.

Dette svarer Telenor

Kundeservice-medarbeiderne som ønsker det vil få tilbud om å bytte arbeidssted, ifølge Telenor.

Faste ansatte som ikke ønsker å bytte arbeidssted, vil få tilbud om sluttavtale med omstillingsbistand.  

 – Vi ønsker at nedleggelsen av kontorlokalene skjer på en ryddig måte, og det viktigste er å sørge for god ivaretakelse av medarbeiderne som blir berørt, som er noe av grunnen til at vi gir beskjed ett år før. I Kristiansand har vi dyktige medarbeidere som leverer sterkt, og vi skjønner at dette er en krevende beskjed å få, sier Birgitte Engebretsen, administrerende direktør i Telenor Norge.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Birgitte  Engebretsen

Birgitte Engebretsen

Leif Martin Kirknes

Hun peker på digitalisering av kundeopplevelsen.

– Gjennom økt digitalisering minskes behovet for manuelle oppgaver, blant annet i kundeservice. Dermed vil vi over tid ha behov for å gjøre endringer i organisasjonen, og dette får til neste år konsekvenser for i kontoret vårt i Kristiansand, som i stor grad består av kundeservice, sier hun. 

Lokaler i Grimstad

Selv om selskapet ikke lenger vil ha kontorlokaler i Kristiansand etter august 2025, skal selskapet fortsatt være representert i regionen. 

 – Sørlandet er en viktig region for Telenor, og vi kommer til å være til stede i regionen både fra lokalene våre i Grimstad, i våre Telenorbutikker og med ansatte som følger opp våre bedriftskunder, slik at vi kan være tett på næringsliv og folk også framover, sier Engebretsen. 

25.10.2024