knut.viggen@lomedia.no
– Dette er en dag jeg har sett fram til lenge, sier Tore Sunde, klubblederen i Vard Electro.
Han har jobbet i flere år for å få kontroll på innleievirksomheten i skipsverftkonsernet Vard Group.
Selskapet driver tre skipsverft på Møre, Vard Langsten i Tomrefjord i Vestnes kommune, Vard Brattvaag i Brattvåg i Haram kommune og Vard Søviknes i Søvik i Ålesund kommune.
Alle tre verftene har en betydelig andel innleide fra bemanningsselskap. To av de største på elektrosiden er Bauta Elektro og GSEL.
(artikkelen fortsetter under bildet)
FORSKJELLEN: – Det er her man i praksis ser det man trygt kan kalle forskjellen på det organiserte og seriøse arbeidsliv og det uorganiserte og useriøse arbeidsliv, sier Tore Sunde.
Knut Viggen
Det er i all hovedsak polske arbeidere dette dreier seg om, til nå har nesten ingen av dem vært organiserte, men det håper Sunde det skal bli en slutt på etter denne dagen.
– Begge disse selskapene har vært med oss i årevis og kjenner verftene våre, sier Tore Sunde.
Vi møter klubblederen på Vestnes fjordhotell i Vestnes. Det er en småkald onsdag morgen i september, klokka er litt over sju, og vi har ennå noen kilometer å kjøre før første stoppested, Tomrefjord, en bygd med 200 innbyggere, to Stjernekamp-vinnere, men også med et stort skipsverft med arbeidere fra flere europeiske land. Det er Vards skipsverft på Langsten.
Med på ferden er også Ellisiv Rognlien, nylig pensjonert forbundssekretær i EL og IT Forbundet. Hun har i flere år pendlet mellom to hjem, ett i Norge og ett i sentrum av Warsawa, der hun har polsk samboer. Hun kjenner forbundet godt etter flere tiår både som ansatt og tillitsvalgt.
Hvem vil bli medlem?
En og en halv time er satt av til møtet og i kantina er allerede mange samlet for å få informasjon. Her er også plasstillitsvalgt Bjørn Inge Hestnes kommet.
Fra arbeidsgiversiden er Anne-Karin Bech-Gjære fra HR-avdelingen i Vard Group og Gjermund Kvernmo Langset, leder for forretningsutvikling og bærekraft i Bauta Group møtt opp.
(artikkelen fortsetter under bildet)
FÅ TARIFFAVTALE: Pensjonert forbundssekretær i EL og IT Forbundet, Ellisiv Rognlien, forklarer til polske ansatte fordelen med å melde seg inn i forbundet, tilslutte seg en landsomfattende tariffavtale og få en bedre rotasjonsordning.
Knut Viggen
FORKLARER: Budskapet til Ellisiv Rognlien møtes med noe skepsis. Vil det gjøre en forskjell om vi melder oss inn, spør noen.
Knut Viggen
FØRSTE MØTE: Ellisiv Rognlien og Tore Sunde er ferdige med det første møtet med ansatte, her er de på vei ut porten på Langsten i Tomrefjorden.
Knut Viggen
Tomrefjord: Vardgruppens verft på Langsten.
Knut Viggen
Tore Sunde starter med å ønske velkommen før Ellisiv fortsetter - på morsmålet til de fremmøtte. Hun forklarer om bakgrunnen for møtet, forteller om EL og IT Forbundet, den norske fagbevegelsen og har også med seg siste utgave av Landsoverenskomsten for elektrofag (LOK). Spørsmålet er, hvem vil melde seg inn for å få tariffavtale og etterhvert også rotasjonsavtale?
Kvalifisert arbeidskraft søkes
I denne spesielle vervekampanjen er det nemlig bred enighet mellom partene om at organisering er viktig. Det er noe ikke minst Tore Sunde har jobbet mye for å få gjennomslag for.
– For meg som klubbleder på en av de største klubbene i LOK i Møre og Romsdal er er dette en begivenhetsrik dag. Her er både ledelsen i vår bedrift og ledelsen i innleiebedriftene enige med oss. Det er egentlig bare de ansatte det står på nå, sier han.
Ann-Karin Bech-Gjære jobber med HR i Vard Group. Hun sier en av de store utfordringene for bedriften er å skaffe kvalifisert arbeidskraft til verftene. Da er gode lønns- og arbeidsbetingelser viktige.
På Langsten lytter folk til det Ellisiv har å fortelle, men på spørsmålene merkes det at folk er skeptiske.
– Hva vil et medlemsskap bety, hva får jeg igjen for kontingenten? De er misfornøyde med lønna, den er for lav, kronekursen er for dårlig, men de er usikre på hvor lurt det er å melde seg inn i forbundet. Vil det bety noe fra eller til?
Først avtale, så rotasjon
Tore Sunde understreker at det først er mulig for EL og IT å bistå dem hvis mange nok melder seg inn slik at det kan fremmes krav om tariffavtale. Først når den er på plass kan det søkes om rotasjonsordninger, som vil gi mange en bedre arbeidshverdag og ikke minst høyere lønn.
– Jeg er litt overrasket over at de ikke var mer positive, sier Tore Sunde.
Senere skal det gå langt bedre. I Brattvåg er de fleste fremmøtte ansatte i GSEL. Her blir Ellisiv og Tores budskap møtt med langt større entusiasme. Det går ikke lang tid av møtet før flere innmeldingsskjemaer blir fylt ut og levert.
(artikkelen fortsetter under bildet)
Vards verft i Brattvåg: Bygger og designer offshore-spesialfartøy til oljeindustien.
Knut Viggen
FÅR NAPP: På Vards verft i Brattvåg får Ellisiv Rognlien og Tore Sunde napp hos flere av elektrikerne. De vil gjerne melde seg inn og kunne fortsette å jobbe ved verftet.
Knut Viggen
Avslutningsmøtet på Søviknes samler flest arbeidere, det er en blanding av Bautas og GSEL-ansatte. Her blir pågangen såpass stor at Tore Sunde allerede nå kan registrere at tallet på dem som har meldt seg inn overstiger ti prosent for GSELs vedkommende, som er kravet til tariffavtale.
– Så får vi håpe flere melder seg inn i dagene som kommer, sier Tore Sunde.
En av dem som melder seg inn, Daniel Sniadecki, har også vært medlem tidligere, men da hos en annen arbeidsgiver, Vassnes Power. Han synes initiativet til Sunde og fagforeningen i Vard Electro er bra og særlig at dette også støttes helt og fullt på arbeidsgiversiden.
Mer info på flere språk
Det ligger mye arbeid bak disse tre møtene. En nøkkel er kommunikasjonen med arbeiderne.
– Å snakke med folk på deres eget morsmål er helt avgjørende for å oppnå nødvendig kontakt, mener Tore Sunde, som ikke kan få fullrost innsatsen til Ellisiv Rognlien i løpet av denne dagen.
– Jeg kan nesten ikke få understreket hvor viktig det er at et forbund som EL og IT har folk som kan snakke med arbeidsinnvandrere på deres eget språk, sier Sunde.
(artikkelen fortsetter under bildet)
AVGJØRENDE: Språkkunnskaper er helt avgjørende for å kunne verve medlemmer blant polske elektrikere, mener EL og IT-klubben. Derfor er Ellisiv Rognlien hyret inn for at kommunikasjonen kan skje på polsk.
Knut Viggen
INNLOGGING: Ellisiv Rognlien forklarer polske Daniel Sniadecki, hvordan han logger seg inn på forbundets medlemsside.
Knut Viggen
INTERESSE: På Søviknes er interessen for å melde seg inn stor, Ellisiv Rognlien og Tore Sunde får mange spørsmål etter møtet.
Knut Viggen
Til møtene på Møre hadde Tore Sunde sørget for å få informasjon oversatt til polsk. Han er imidlertid kritisk til at forbundets egen hjemmeside bare opererer med engelsk som alternativ for dem som ønsker å bli medlem. Sunde mener også at det må bli fortgang i å få Landsoverenskomsten for Elektrofagene (LOK’en) oversatt til polsk.
– Jeg vet at det argumenteres med at det er vanskelig å oversette tariffavtaler, fordi avtaleformuleringer kan ha en annen juridisk betydning på et fremmedspråk enn det har på norsk, men dette må jo kunne løses, påpeker Sunde.
– Fantastisk initiativ
Den største fagforeningen i Vard-konsernet er Fellesforbundet. På vei fra Brattvåg møter vi Arne Otto Rogne, tidligere konserntillitsvalgt i Vard og inntil i fjor forbundsstyremedlem i Fellesforbundet. Han er også en av initiativtakerne til etableringen av en nasjonal skipsverftgruppe i Fellesforbundet. Gruppen er satt sammen av tillitsvalgte fra skipsverft langs hele kysten. Rogne synes godt om at EL og IT-klubben i Vard Electro tar initiativ til å organisere arbeiderne i de to innleiebedriftene.
– Jeg synes dette er et fantastisk initiativ av EL og IT-klubben, sier han.
(artikkelen fortsetter under bildet)
AVGJØRENDE: Språkkunnskaper er helt avgjørende for å kunne verve medlemmer blant polske elektrikere, mener EL og IT-klubben. Derfor er Ellisiv Rognlien hyret inn for at kommunikasjonen kan skje på polsk.
Knut Viggen
BRA INITIATIV: Arne Otto Rogne (t.h.), tidligere konserntillitsvalgt i Vard, synes godt om at EL og IT-klubben i Vard Electro tar initiativ til å organisere arbeiderne i de to innleiebedriftene.
Knut Viggen
Det langvarige og iherdige arbeidet EL og IT Klubben Vard Electro har lagt ned og det opparbeidede samarbeidet med ledelsen og Fellesforbundet i Vard har nå begynt å bære frukter.
– Per dags dato har vi nå innleie fra fem bemanningsbyrå med tariffavtale. På grunn av klubbens krav om tariffavtale så har disse bemanningsbyråene etablert LOK’en og har søkt om rotasjonsordninger for sitt personell som betyr at de jobber to uker med påfølgende tre uker fri. Etter godkjenning fra LO, forklarer Tore Sunde.
– Vil få problemer
Det skiller seg klart ut i fra det som er ordningene i selskapene som ikke har sluttet seg til en landsomfattende tariffavtale.
– Det vi har igjen og som ikke er bundet av tariffavtale går på en gjennomsnittsberegning av arbeidstid. De har avtale om fire eller fem uker på jobb med påfølgende to uker fri, forteller Sunde.
– Det er her man i praksis ser det man trygt kan kalle forskjellen på det organiserte og seriøse arbeidsliv og det uorganiserte og useriøse arbeidsliv. Sistnevnte bemanningsbyråer er i den kategorien som vil få problemer med å komme inn på våre verft, dersom de ikke tar affære og får på plass landsomfattende tariffavtale sier Sunde.
Håper det kan inspirere
Tore Sunde håper også andre EL og IT-klubber på verft langs vestlandskysten kan få inspirasjon til å gjøre det samme som nå gjøres hos Vard, Sunde er med i forbundets olje- og anleggsutvalg der han samarbeider tett med blant andre Sigurd Sævareid i Aker Solutions Stord og Karsten Amble i Aibel.
EL og IT-klubben er også opptatt av lokal rekruttering til verftsindustrien.
– Vi tar stadig initiativ til å dra ut på skolebesøk. Det blir veldig godt mottatt og vi har fått flere hyggelige tilbakemeldinger på det. Mitt mål er at vi også må ut og besøke ungdomsskolene, ikke bare de videregående, sier Tore Sunde.
Vard Group
Vard Group AS, tidligere STX Europe og Aker Yards, er et skipsverftskonsern med hovedkontor i Ålesund. Den italienske verftsgruppen Fincantieri er majoritetseier i konsernet. Vard eier tre skipsverft i Norge, ett i Brasil, to i Romania og ett i Vietnam. De norske verftene heter Vard Brattvaag, Vard Langsten og Vard Søviknes.[2] Vard la ned driften av Vard Aukra og Vard Brevik i 2020.